Žitná mouka je zdravá. Zjistěte, proč

Žito.

V žitné mouce je dostatek lepku na přípravu chlebového těsta. Starý samožitný chléb, kterému se říká pumprnikl, je oproti chlebu z pšeničné mouky zdravější. Má silnější kůrku, drobnější póry a pevnější střídku. Zjistěte, proč je žitná mouka zdravá.

Žitný, a hlavně žitný kváskový chléb vyniká vyšší hutností. Je také šťavnatější, intenzivněji voní. Více zasytí, má vyšší přirozenou trvanlivost.

Kromě mouky se do některých druhů křehkého chleba přidávají také celá žitná zrna.

Nutriční hodnota žita

Nutriční hodnota žita je velice vysoká. Obilky obsahují přibližně 70 % sacharidů, 9-15 % bílkovin, 1,5 % tuku, vlákninu a pestrou škálu minerálních látek – draslík, fosfor, železo, síru, fluor a další.

V minulosti si lidé žita cenili rovněž pro jeho příznivé léčebné účinky. Avšak i současní příznivci zdravého stylu vědí, že celozrnná žitná mouka blahodárně působí na činnost střev, zabraňuje zácpě, hemeroidům, je prevencí proti nádorovým onemocněním.

Mlynáři mlýna Dubecko, foto Piny.cz

Free Joomla! templates by L.THEME